Wiek, doświadczenie w kierowaniu samochodem oraz przeszłość ubezpieczenia to nie jedyne czynniki, które modelują koszt OC. Podobnie istotne jest to, którym podróżujesz pojazdem, a na pewno, jaką ma on objętość silnika. Im będzie większa, tym więcej będziesz musiał zapłacić za składkę. Już na etapie nabycia pojazdu zastanów się, czy spore auto jest Ci potrzebne. W rzeczy samej, w sytuacji, gdy obowiązkowo musisz poruszać się SUV-em z wielką pojemnością silnika, nie prowokujemy Cię do zmiany decyzji. Licz się tymczasem z tym, że za ubezpieczenie będziesz musiał zapłacić kategorycznie więcej niż za propozycję na mały, miejski pojazd.
Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?
Posiadaczom pojazdów z sporą objętością silnika zarzuca się większe ryzyko uczynienia kolizji. Przy większej objętości auto potrafi osiągać wyższą prędkość. Ubezpieczyciele przyjmują stąd też stereotypowe założenie: każdy kto posiada takie samochód, wcześniej lub później będzie chciał sprawdzić jego możliwości na drodze.
Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?
Koszt umowy ubezpieczeniowej dla samochodu z pojemnością silnika więcej niż 3500 cm3 potrafi być ponad 60% większa aniżeli dla pojazdu z objętością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu minionego roku właściciele pojazdów płacili średnio za ochronę odpowiedzialności cywilnej:
• 631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
• 732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
• 797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
• 952 zł / poj. 2,5-3,5,
• 1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Mając na względzie wyżej wymieniony podział łatwo wtrącić, iż koszt OC nagle rośnie przy objętości silnika ponad 2500 cm3.
Wiek kierowcy a pojemność silnika
Czy zwyżki za pojazd z sporą pojemnością silnika są identyczne dla młodych i starszych kierowców pojazdów? Wykonaliśmy kalkulację opłat polis OC na przykładzie 2 posiadaczy pojazdów w odmiennym wieku. Obaj kierowcy mają identyczny samochód: Volkswagena Golfa z 2007 roku (podczas kalkulacji modyfikowaliśmy tylko pojemność jego silnika).
Doświadczony 45-letni właściciel z maksymalnymi zniżkami będzie musiał zapłacić za najtańsze OC odpowiednio:
• poj. silnika 1,4 / 487 zł,
• poj. 2,0 / 592,
• poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od dwunastu miesięcy posiada uprawnienia do kierowania auta i nie posiada w dalszym ciągu zniżek w OC musi się liczyć ze zdecydowanie większą ceną za obowiązkowe ubezpieczenie:
• poj. 1,4/ 2424 zł;
• poj. 2,0/ 3061 zł;
• poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja widać różnica pomiędzy najkorzystniejszym i najdroższym ubezpieczeniem dla młodego użytkownika wynosi ok 50%. W przypadku 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości podwyżek są zbliżone, ale tylko procentowo.
Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?
Tak młodzi, jak i doświadczeni właściciele aut muszą zapłacić więcej za umowę ubezpieczeniową pojazdu z dużą objętością silnika. Tymczasem najmłodsi kierowcy muszą w związku z tym wygrzebać z portfela stanowczo więcej gotówki. Zatem, to zasadniczo oni muszą rozważyć, czy nie lepiej na start zakupić lekko “słabszy” pojazd.
A co z właścicielami, którzy mają w tej chwili auto z ogromną pojemnością silnika i nie zamierzają go zmieniać? Proponujemy im porównanie ofert wielu ubepieczalni i wybór tego, jakie będzie najmniej zasadnicze w wycenie ryzyka ubezpieczeniowego.